امیر کربلایی-صدای دیپلماسی(idva):لحظات بسیار نفس گیری در منطقه خلیج فارس در حال سپری شدن است .هر لحظه احتمال درگیری بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا وجود دارد.  حماقت های ترامپ یکی پس از دیگری و افزایش تحرکات نظامی در منطقه نوعی تنش پنهان که مانند آتش زیر خاکستر است را نمایان می سازد. در این […]

امیر کربلایی-صدای دیپلماسی(idva):لحظات بسیار نفس گیری در منطقه خلیج فارس در حال سپری شدن است .هر لحظه احتمال درگیری بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا وجود دارد.

 حماقت های ترامپ یکی پس از دیگری و افزایش تحرکات نظامی در منطقه نوعی تنش پنهان که مانند آتش زیر خاکستر است را نمایان می سازد.

در این میان سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی نیز عملا خط و نشان ایران برای غرب بود.همراهی انگلیس با آمریکا در توقیف نفتکش ایران و عکس العمل متقابل ایران در توقیف نفتکش انگلیسی نیز بر حجم تنش ها افزود.

در این بین همزمانی سفر دکتر ظریف به آمریکا  با این هجمه های آمریکا و متحدانش  فرصت خوبی را برای دیپلماسی موثر ایران ایجاد کرد.اما نکته ای که به عنوان خروجی این تحرکات قابل لمس است بیانگر این مطلب است که ترامپ برای انتخابات نیازمند تعامل با ایران است و سرنگونی پهپاد آمریکایی و عدم اقدام متقابل آمریکا و نگرانی از بروز جنگ به خاطر یک خطا  شرایط را برای ترامپ بسیار دشوار کرده است.

صحبتهای امروز دکتر ظریف در بحث امضای پروتکل الحاقی قبل از سال ۲۰۲۳ به شرط لغو تمام تحریم های آمریکا و شاید چراغ سبز ایران برای سرنگونی پهپاد خود در تنگه هرمز توسط ناو آمریکا نوعی سیاست پشت پرده برای خروج ترامپ از بحران و آغازی بر پایان تنش ها باشد.باید منتظر عکس العمل ایران در روز جمعه باشیم.