نکات مهمی که رئیسی هوشمندانه در نطق‌های تنفیذ و تحلیف بیان کرد
نکات مهمی که رئیسی هوشمندانه در نطق‌های تنفیذ و تحلیف بیان کرد

رئیس جمهور جدید در سخنرانی‌های خود در این دو مراسم ضمن اشاره به وضعیت موجود کشور به چند مسئله جدی اشاره کرد که علاوه بر امید آفرینی،‌ خط مشی و سیاست های دولت خود را نیز تبیین کرد. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری جهان نیوز، دو مراسم تنفیذ و […]

رئیس جمهور جدید در سخنرانی‌های خود در این دو مراسم ضمن اشاره به وضعیت موجود کشور به چند مسئله جدی اشاره کرد که علاوه بر امید آفرینی،‌ خط مشی و سیاست های دولت خود را نیز تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری جهان نیوز، دو مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری سیزدهم انجام شد و در حال حاضر «سید ابراهیم رئیسی» به طور رسمی سکاندار قوه مجریه است. وی در مراسم تحلیف عنوان کرد که طی هفته آینده لیست کابینه خود را به مجلس ارائه خواهد داد. البته از ظواهر امر پیداست که  وی در این مدت نیز بیکار نشسته و با توجه به اینکه مشکلات متعددی کشور را فرا گرفته است با وزرای دولت قبل امور کشور را دنبال می کند.

وی در سخنرانی‌های  خود در این دو مراسم ضمن اشاره به وضعیت موجود کشور به چند مسئله جدی اشاره کرد که علاوه بر امید آفرینی،‌ خط مشی و سیاست های دولت خود را نیز تبیین کرد. وی دیدارهای متعددی نیز با مقامات کشورهای مختلف داشته و در این دیدارها ضمن گفت وگو برای تقویت روابط قدرتمندانه و پرامید سخن گفته است.

رئیسی در مراسمات تحلیف و تنفیذ ریاست جمهوری موضوعاتی را مطرح کرده که در ادامه به برخی از نکاتی که در این سخنان حائز اهمیت است اشاره می کنیم.

یک. فساد ستیزی:‌ رئیسی در هر دو مراسم از فساد ستیزی و خشاندن ریشه فساد سخن گفته است. متاسفانه در برخی از موارد که تاثیرات سوء‌ و بعضا عمیقی بر کشور گذاشته است فساد به انحای مختلف باعث بروز و تشدید مشکلات شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای داشتن یک سیستم قدرتمند و فعال بایستی از بروز فساد در آن به جد جلوگیری کرد. رئیسی در این باره از خشکاندن ریشه فساد سخن گفت. وی تا جایی به موضوع فسادستیزی تاکید داشت که عنوان کرد:‌«پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تحول خواهی، عدالت خواهی و پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض بود.»‌ بنابراین دولت جدید یکی از ماموریت های اصلی خود را فساد ستیزی می داند.

دو. بهبود معشیت مردم:‌ با توجه به تورم افسارگسیخته ای که کشور را فرا گرفته است مردم با مشکلات متعددی خصوصا در حوزه تامین مایحتاج روزانه خود روبرو هستند. رئیسی با آگاهی از این موضوع بیان می کند:‌«. مسأله کسر بودجه و ثبات در بازار سرمایه و بورس، مسأله مهم کنترل تورم و گرانی‌ها و مسأله کرونا که امروز موجب نگرانی مردم است.» نکته حائز اهمیت در سخنان رئیسی عدم کتمان مشکلات و مواجهه معقولانه و واقع بینانه با این موارد است. رئیس جمهور در مراسم تحلیف در این باره با اشاره به خواسته مردم بیان می کند:‌«مردم می‌خواهند با رفع تنگناها در معیشت و سفره آن‌ها، شرایط  بهبود یابد و نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد و دولتِ برخاسته از اراده ملت برای تأمین اراده مردم و اجرای عدالت می‌ایستد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.»

سه. ایجاد تحول آنی در کشور: در مقابله با فضای مشکلات که متاسفانه هرروز تداوم می یابد موضوعی که بایستی از آن جلوگیری کرد ادامه یافتن این روند مضمحل کننده است. از یک سو بی ثباتی اقتصادی که وضعیت بازار را بهم ریخته را باید کنترل کرد و از سوی دیگر بایستی بهبودی در وضعیت کشور بوجود آورد تا مردم نیز نسبت به امکان حل مشکلات کشور امیدوار شوند. رئیسی در این رابطه در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری عنوان کرد: «ما یک برنامه تحولی آنی و فوری، کوتاه مدت با نگاه به مسائل پیش رو تنظیم کردیم. حدود ۱۰ مسأله، محوری وجود دارد که دولت از امروز با آنها مواجه است.این مسائل شناسایی شده است و به مردم امیدواری می‌دهم که هم مسأله خوب شناسایی شده و هم از راهکارهای مسائل از نگاه کارشناسان و خبرگان بهره مند شدیم و ان شاءالله این کار با قوت و به صورت فوری و آنی دنبال می‌شود.»

چهار. ما اصحاب می توانیم هستیم:‌ در دولت قبلی موضوعی که وجود داشت به نوعی گره زدن مشکلات کشور به خارج و همچنین بیان ناتوانی در مقابل مشکلات بود. کار به جایی کشیده بود که وقتی خبرنگاران و اصحاب رسانه از دولتمردان برای بهبود و راهکار آنها جهت حل مشکلات سئوال می کردند دولتمردان گذشته عنوان می کردند که مردم شکرگزار بدتر نشدن وضعیت باشند که البته این روند هر روز بد و بدتر می شد. رئیسی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری با اشاره به امکان حل مشکلات عنوان کرد:‌«ما از اصحاب «ما می‌توانیم هستیم». یقین داریم با تمام مشکلات و موانعی که وجود دارد، ملت عزیز و جوانان برومند و نیروی انسانی کارآمد وضعیت را متحول خواهند کرد.»

پنج. با برنامه بودن: رئیسی در سخنرانی هایی که در دو مراسم تنفیذ و تحلیف داشته از برنامه محور بودن دولت خود سخن به میان آورده است. وی با اشاره به اینکه نخبگان و خبرگان در دولت وی حضور خواهند داشت عنوان کرده است که «ما امیدواریم با نگاه همه صاحبنظران و فرهیختگان، وضعیت متفاوت شود و وضع به نفع مردم و به نفع ارزش‌های اسلامی و آنچه مورد توقع رهبر معظم انقلاب و خانواده معظم شهیدان و ایثارگران است، تغییر کند و ضمن پاسداشت تمام خدماتی که تاکنون ارائه شده است گام‌های ماندگاری با توجه به تجربیات و اندوخته‌های پیش رو برداشته شود.» وی با اشاره به برنامه های دولتش بیان کرد:‌«برنامه دولت برنامه تحول است که به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستند است.»

شش. رفع موانع تحریم و استفاده از فرایند دیپلماتیک: رئیسی با مطرح کردن این موضوع که راه حل برخی از مسائل بین المللی روابط دیپلماتیک است عنوان کرد که «تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقاء روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عرت و اعتلای آن‌هاست.» بنابراین پرونده هسته ای که ۸ سال کشور را معطل خود کرد اگرچه به نتیجه ای نرسیده است اما از دستور کار دولت خارج نمی شود. ضمن این که کشور نیز معطل این پرونده نخواهد بود. اما با قوت و قدرت هر چه تمام تر با روش عزت حکمت مصلحت این موضوع پیگیری می شود تا حقوق ملت ایران برآورده و محقق شود.

فارغ از ابعاد داخلی سخنرانی رئیس جمهور در روز تحلیف، رئیسی در این سخنرانی حداقل چهار پیام مهم را به دنیا مخابره کرد. «تحریم ها علیه ایران باید لغو شود»، «ایران به سمت همه همسایگانش دست دوستی دراز می‌کند و آنها را خویشاوند خود می‌داند»، «قدرت ایران امنیت ساز است» و «ساخت و استفاده از سلاح هسته ای در جمهوری اسلامی حرام است» پیام های هدفمند و با مخاطبان خاصی بود که به خوبی در سخنرانی مهم و پرمخاطب رئیس جمهور جدید مورد تاکید قرار گرفت.

هفت. فراجناحی بودن دولت: ‌گفته می شود امکان حضور برخی از دولتمردان دولت دوازدهم در دولت رئیسی وجود دارد. استفاده از همه ظرفیت های موجود برای رسیدن به توسعه و پیشرفت شعار رئیسی بوده و وی با بیان اینکه به طور مستقل کار می کند در این عرصه خود را وامدار جریان و گروهی نمی داند و تنها با اشاره به انقلابی بودن و کار جهادی مسیر آینده را ترسیم می کند. رئیس جمهور با بیان اینکه برای ۸۰ میلیونی کار می کند، تصریح کرد:‌ « دولت مردمی، دولت وفاق ملی است و در این دولت جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه مردم دست‌در‌دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.»

هشت. دولت مردمی: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب همواره به آن تاکید داشتند استفاده از ظرفیت های مردم برای توسعه کشور است. درواقع مردمی کردن اقتصاد و امور دیگر باعث پیشرفت بیشتر کشور و برداشتن بار بیشتری از دولت می شود. رئیس جمهور در این حوزه دولت خود را دولتی مردمی نام نهاده است و بیان می کند:‌«دولت مردمی دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام آن‌ها بسیج توانمندی‌های ملت است تا جوانان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد؛ لازمه این تحول نیز نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران است. از مردم عزیز و از نمایندگان ملت می‌خواهم که به‌عنوان مُصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادات بهره‌مند سازند.»

  • منبع خبر : خبرگزاری جهان نیوز