نفس تولیدکنندگان به شماره افتاده است
نفس تولیدکنندگان به شماره افتاده است

آخرین قیمت‌های اعلام شده برای‌ انواع گریدهای مواد اولیه پتروشیمی حاکی از آن است که اراده‌ای برای توقف افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از فعالان صنعت پلیمر و پلاستیک از کاهش تولید، رو به تعطیلی رفتن واحدهای تولیدی و عدم توان تامین نیازهای مردم سخن می‌گویند.  به گزارش […]

آخرین قیمت‌های اعلام شده برای‌ انواع گریدهای مواد اولیه پتروشیمی حاکی از آن است که اراده‌ای برای توقف افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از فعالان صنعت پلیمر و پلاستیک از کاهش تولید، رو به تعطیلی رفتن واحدهای تولیدی و عدم توان تامین نیازهای مردم سخن می‌گویند.

 به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی (idva)و به نقل از اینپیا؛ سعید صبوری، عضو هیات مدیره ادوار انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این خصوص به اینپیا گفت: این روزها شاهد آن هستیم که قیمت مواد اولیه هر روز به مقادیر قابل توجهی افزایش می یابد در حالی که ما نمی‌توانیم قیمت محصولات خود را تا این اندازه افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: حتی توقف فروش محصولات نیز هیچ کمکی نمی‌کند و با وجود سابقه طولانی، اجناس بسیار و زمینه های متنوع فعالیت، بدون هیچ بدهکاری بانکی هر لحظه احساس می‌کنیم دیگر امکان ادامه فعالیت نداریم.

این فعال اقتصادی با اشاره به وجود مشکلات متعدد برای صنایع گفت: نه دولت ارز دارد که توزیع کند و نه بالادستی‌ها در قیمت فروش مواد خود رحم دارند.

بدهکار مردم شده‌ایم

صبوری ادامه داد: در حال حاضر به فکر کاهش تولید خود هستیم چرا که نمی توانیم سفارش های دریافتی را به طور کامل تامین کنیم و بدهکار مردم شده ایم.

وی افزود: چند نرخی بودن ارز همه را گرفتار کرده و در شرایطی که هر روز دلار در صدی گران می شود، امکان ادامه فعالیت وجود ندارد.

صبوری همچنین صدور بخشنامه های متعدد و تغییر هر روزه قوانین را موجب سردرگم شدن فعالان اقتصادی و تولیدی دانست.

افزایش نرخ ارز و چند نرخی بودن آن منشاء همه مشکلات است

عیسی غریبی، یک فعال نامدار صنعت پلیمر نیز ارز چند نرخی و افزایش لجام گسیخته قیمت ارز را منشاء همه مشکلات می داند و می گوید تا وقتی ثبات بر بازار ارز حاکم و ارز تک نرخی نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی معاملات ارزی دارند.

غریبی در این خصوص به اینپیا گفت: در این شرایط آشفته بازار ارز هر کسی سعی می کند نرخ مواد خود را گران‌تر بفروشد و هیچ کسی هم بر آن ها کنترل نمی کند. تا وقتی بانک مرکزی بر بازار ارز ثبات حاکم نکند این تلاطم در همه بازارها ادامه خواهد یافت.

این فعال صنعت پلاستیک و پلیمر خاطر نشان کرد: هر روز شاهدیم که حداقل ۲۰ درصد از دارایی های ما بر باد رفته چون دلار گران شده و ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی با بازی نرخ ارز در حال کاسبی است، افزود: در وهله اول بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز، پس از آن گمرک در خصوص ترخیص کالا، وزارت صمت برای صدور مجوز و گرانی آب و برق از سوی وزارت نیرو تولید را با مشکل همراه کرده است.

به گفته غریبی افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد بدون کنترل بازار، تنها تورم را تشدید و این قشر را ضعیف تر کرد.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نام جهش تولید را برای سال انتخاب کردند اما امسال سنگی نبود که به پای تولید بسته نشود.

  • منبع خبر : اینپیا