طرح تازه  و درست شیوه جدید مدیریت بازار  محصولات پتروشیمی کمی مبهم است
طرح تازه  و درست شیوه جدید مدیریت بازار  محصولات پتروشیمی کمی مبهم است

با توجه به تجربه نه چندان موفق طرح افق از سوی وزارت صمت که بر مبنای آن،سهمیه‌بندی‌ها بر اساس تولید واقعی اختصاص پیدا می کرد، بخش خصوصی صنعت پلیمر به اجرای طرح تازه  شیوه جدید مدیریت بازار  محصولات پتروشیمی  که طرح درست و موجهی است ،کمی در ابهام قرار داردچرا که فعالان این صنعت بطور […]

با توجه به تجربه نه چندان موفق طرح افق از سوی وزارت صمت که بر مبنای آن،سهمیه‌بندی‌ها بر اساس تولید واقعی اختصاص پیدا می کرد، بخش خصوصی صنعت پلیمر به اجرای طرح تازه  شیوه جدید مدیریت بازار  محصولات پتروشیمی  که طرح درست و موجهی است ،کمی در ابهام قرار داردچرا که فعالان این صنعت بطور رمی از سوی نهاد متولی به مشورت گرفته نشده است.

به گزارش حبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva)،بعد از ظهر امروز،سعید ترکمان رییس هیات مدیره انجمن پلیمر در یک  نشست خبری که به بهانه برنامه اخیر وزارت صمت با عنوان  “شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی” برگزار شد با اشاره به مطلب فوق گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای مهر این طرح را مطرح کرد که بر مبنای آن  مدیریت بازار پتروشیمی‌ها و کامودیتی‌ها را با ۲۵ ابزار تازه به جریان بیاندازد.

وی افزود: اگرچه تاکید شده بود که بدون نظر ذینفعان این طرح اجرا نخواهد شد، اما بخش‌هایی از این طرح در حال انجام  ست.

ترکمان تاکید کرد: اگرچه این طرح درستی است اما ممکن است در اجرا و یا زمان انجام آن تصمیم درستی گرفته نشده باشد و بر این اساس می توان گفت تا حدودی مبهم باقی مانده است.

ترکمان گفت: تاکنون حتی یک نامه رسمی از پیش‌نویس این طرح دریافت نکردیم ما را نگران کرده است اما براساس صحبت‌هایی که در جلسات عنوان می شود، پتروشیمی‌ها مکلف هستند تمام فروش خود را پیرو صحبت‌های رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از خام فروشی، در بورس کالا عرضه شده و در صورت وجود مازاد اجازه صادرات پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از گریدها سقف خرید را اجرا کرده‌اند اما کف عرضه را دست نزدند و این مهندسی گرید است و این موضوع باعث شده تا با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، در بازارهای داخلی دچار رقابت هم شدیم، گفت: در بعضی کالاها التهاب اتفاق نیافتاده و رقابت ایجاد شده اما نگرانی تعجیل در اجرای طرحی که نهایی نشده است.

وی افزود: در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه تغییری نکرده است.

رییس هیات مدیره انجمن پلیمر در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات پلیمری گفت: ۳.۴ میلیون تن از ظرفیت ۹۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی کشور مربوط به محصولات پلیمری است که در بورس کالا عرضه می‌شود و ۲.۵ میلیارد دلار صادرات انجام می شود. همچنین اشتغال ۸۵۰ هزار نفر را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: امسال از صادرات ۲.۵ میلیارد دلار صادرات عبور خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن پلیمرتاکید کرد : با توجه به کنترل کرونا و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری محصولات پلیمری برای سال جاری قابل پیش‌بینی است.

بر اساس این گزارش همچنین سعید زمان زاده، عضو هیات مدیره انجمن پلیمر نیز در این نشست گفت: در گذشته مدیریت عرضه، کنترل تقاضا بود تا مواداولیه به درستی به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: اما این طرح معکوس عمل می‌کند و تقاضا را ازاد می‌گذاریم.

زمان زاده ادامه داد: اینکه طرح با توجه به پیچیدگی‌ها این خطر را دارد به انحراف کشیده شود و سوابق گذشته هم نشان می‌دهد طرح‌هایی که مشکل دارد آسیب اصلی را به پایین دست می‌زند.

وی تاکید کرد: آنچه که اطمینان را کم کرده این است که در فاز اول بخشی از طرح که اجرا شده بازخورد مثبت نیست.

این گزارش حاکی است برمک قنبر پور، عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون آموزش انجمن پلیمر نیز در این نشست خبری  گفت: این طرح به جای مدیریت تقاضا بر مدیریت عرضه متمرکز است که روی کاغذ منفی نیست.

وی با اشاره به طرح افق که در آبان سال ۹۸ مطرح شد، افزود:بر اساس این طرح سهمیه‌بندی‌ها بر اساس تولید واقعی اختصاص پیدا کند. متغیرهایی که در طرح افق دخیل بودند متغیرهای کمتری از طرح جدید هستند.

به گفته قنبرپور، طرح افق از زمان ابلاغ تا اجرا چندین ماه زمان برد.

وی ادامه داد: هم صحبت فنی است و هم قانونی، بر اساس قانون بهبود فصای کسب و کار دولت در طرح‌های مختلف باید با ذینفعان مشورت کند.

عضو هیات مدیره انجمن پلیمر گفت: بخش عمده نگرانی ما این است که متغیرها درست کنترل نشود و طرح شتاب‌زده اجرا شود و دین موصوع مشکلاتی برای صنایع پایین‌دستی ایجاد کند.

قنبرپور با اشاره به اینکه برخی محصولات دچار کسری عرضه و برخی مازاد عرضه هستند، گفت: اگر کف عرضه را تغییر ندهیم و سقف تقاضا را برداریم، باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر کل زنجیره اثر می‌گذارد و تنها سود پتروشیمی‌ها را افزایش خواهد داد.

قنبرپور با تاکید بر این موضوع که   این صنعت صنعت پیکره ای آسیب‌پذیر دارد اظهار کرد:انتظار داریم  دولت با برخورد علمی و روش پلکانی طرح را پیش ببرد تا ذی‌نفعان آماده شده و مشکلات را شناسایی کنیم”، گفت: اگر کف عرضه را تغییر ندهیم و سقف تقاضا را برداریم، باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر کل زنجیره اثر می‌گذارد و تنها سود پتروشیمی‌ها را افزایش خواهد داد و منفعتی برای مردم نخواهد داشت.