درحال حاضر گرمخانه های تهران ۲هزار نفر از بی خانمان ها وافرادکارتن خواب شهر را تحت پوشش ومحافظت خود قرار داده اند اما از نظر شهرداری تهران تعداد این واحدها باید افزایش یابد تا برای فصول سرد سال دستکم ۴ هزار نفر به این سرپناه ها وارد و از خدمات آن استفاده کنند و این […]

درحال حاضر گرمخانه های تهران ۲هزار نفر از بی خانمان ها وافرادکارتن خواب شهر را تحت پوشش ومحافظت خود قرار داده اند اما از نظر شهرداری تهران تعداد این واحدها باید افزایش یابد تا برای فصول سرد سال دستکم ۴ هزار نفر به این سرپناه ها وارد و از خدمات آن استفاده کنند و این مهم وقتی محقق خواهد شد که همه دستگاه های مسئول به کمک شهرداری تهران بشتابند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی (idva)نجم الدین محمدی مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران طی یک نشست خبری که در حاشیه بازدید اهالی رسانه از گرمخانه خاوران به انجام رسید گفت: شهرداری تهران خود را موظف می داند در چارچوب قانون به شکلی جدی خدمت رسانی به محرومان و بی خانمان های شهر بزرگ تهران را دنبال کند و بر این اساس سازمان رفاه و خدمات شهرداری تهران نیز در این راستا نهایت کوشش خود را به عمل می آورد تا تعداد شلتر ها وگرمخانه های خود را افزایش دهد.


وی افزود:فراهم کردن امکانات، فضا و زیر ساخت های لازم برای کارتن خواب ها و افراد بی خانمان بر اساس مفاد قانونی ای که اجرای آن به عهده شهرداری تهران است به طریقی پیگیرانه دنبال می شود وبر این اساس باید ۴۲ گرمخانه در سطح شهر بزرگ تهران احداث شود تا حوابگوی خیل پرشمار افراد بی خانمان و کارتن خواب باشد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین با اشاره به این که واحدهای مذکور مراکز شبانه‌روزی نیستند، اما تلاش گسترده‌ای برای ارائه خدمات پس از پذیرش در آنها پیش‌بینی شده گفت:قرار بر این است که این خدمات پیوسته باکیفیت و البته به‌موقع ارائه شود و این در حالی است که در بدو تشکیل این سازمان هدف بر این گذاشته شد تا خدمات توانمند سازی و حمایت مدوام از این قشر آسیب پذیر به مطلوبترین شکلی محقق شود.
وی تاکید کرد: خدمات در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ۳ معاونت تخصصی ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به خدمات حمایتی، توانمندسازی، و رفاه اشاره کرد.


محمدی با انتقاد از مدیریت های پیشین شهرداری تهران اظهار کرد: متاسفانه اهداف یاد شده جدی گرفته نشد و از سویی عدم ثبات در مدیریت های بالا در شهرداری تهران موضوع پوشش دهی به قشر آسیب پذیر را تحت تاثیر منفی خود قرار داد.
وی با بیان این که متاسفانه در مدیریت قبلی آن طور که باید و شاید به توسعه زیر ساخت‌ها توجه نشده است، گفت‌: امیدوارم با توجه به اشراف ما به نقض‌ها همچنین ثبات مدیریت جدید شاهد بهبود کیفیت ارائه خدمات به کارتن خواب‌ها باشیم.
این مقام مسئول در شهرداری تهران با اشاره به این که ظرفیت گرمخانه‌ها باید به دو برابر افزایش یابد،اظهارکرد: ۳۵ گشت سازمان خدمات به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر تردد می‌کنند و نسبت به جذب کارتن خواب‌ها اقدام می‌کنند.
وی با بیان این که باید در هر منطقه حداقل دو گرمخانه ایجاد شود، گفت‌: باید ظرفیت گرمخانه‌ها به ۱۵۰ نفر برسد و تعداد گرمخانه‌ها افزایش یابد تا بتوانیم سرویس‌دهی بهتری به کارتن خواب‌ها داشته باشیم.
محمدی با بیان این که در حال‌ حاضر ۱۷ گرمخانه در سطح شهر وجود دارد که ظرفیت آنها دوهزار نفر است، گفت‌: در فصل سرد می‌توان با کف خوابی ظرفیت را به ۴هزار نفر برسانیم، اما مساله این است که زیرساخت‌ها آماده نیست و متاسفانه در دوره‌های قبل نیز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
مدیرعاملسازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که در مواقع اضطراری و ایام سرد سال که مراجعات افزایش می‌یابد، می‌توانیم از ظرفیت مراکز «بهاران» نیز استفاده کنیم و ظرفیت جذب کارتن خواب و افراد لامکان را به نه هزار نفر افزایش دهیم،اظهارکرد: میلیاردها تومان صرف درمان و ساماندهی افراد کارتن خواب می‌شود. این‌ در حالیست که باید سازمان‌های دیگر نیز پای کار بیایند و تکلیف شهرداری را مشخص کنند چون ساماندهی آسیب‌ها جزو وظایف چندین دستگاه است.


وی با اشاره به این که برای شب‌های سرد تهران اتوبوس‌هایی را در نزدیکی پاتوق‌ها تعبیه کرده‌ایم تا معتادانی که مایل به مراجعه به گرمخانه‌ها نیستند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند، خاطر نشان کرد: درست است که ما از ورود بی موقع سایر دستگاه‌ها گلایه مند هستیم، اما این دلیل نمی‌شود که اگر آنها اعلام همکاری کردند ما از این همکاری استقبال نکنیم.
محمدی با بیان این که ساماندهی کارتن خواب‌ها از وظایف قانونی شهرداری است، گفت‌: مسئولیت اجتماعی ما اجازه نمی‌دهد که در مقابل وضعیت کارتن خواب‌ها بی تفاوت باشیم.
وی در مورد تعطیلی مرکز بهاران هرندی نیز اظهارکرد: تا آخر هفته‌ بعد «بهاران هرندی» در سیکل پذیرش بهبودیافتگان زن و مرد قرار می‌گیرد و دو بهاران در پارک هرندی و دروازه‌غار با ظرفیت ۲۰۰ نفر راه‌اندازی می‌شود.
مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در مورد وضعیت نامناسب برخی گرمخانه‌ها که مورد انتقاد اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته است، گفت‌: شهرداران مناطق با پیمانکاران قرارداد می بندند البته سازمان خدمات اجتماعی نیز به‌صورت جدی وارد شده است و به مناطقی که نظارت خوبی روی گرمخانه‌های خود نداشته اند، تذکر جدی داده شده است و حتی به آنان اعلام کرده‌ایم که اگر پیمانکار به تذکرات توجهی نمی‌کند با آنها فسخ قرارداد شود.
وی در ادامه‌ در مورد سرانجام طرح «هبه» که در مدیریت سابق شهرداری تهران تبلیغ می‌شد، گفت‌: در سال ۹۵ طرح «هبه» را با خرج زیاد اجرایی کردند اما بی نتیجه‌ بود و حتی ۲۸ دستگاه خودروی فوتون برای جابه‌جایی کالاها خریداری کردند اما خروجی مطلوبی نداشت.
این مقام مسئول با بیان این که «هبه» یک فرهنگ ارزشمند است اما در مدیریت اسبق بد اجرا شد،اظهارکرد: در حال‌ حاضر در نظر داریم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی همچنین جذب خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه این طرح را اجرایی کنیم و با روشی که در پیش رو داریم دیگر نه به انبار، نه ماشین و نه نیروی انسانی احتیاج است.
محمدی با بیان این که در حال‌ حاضر ۱۰ مرکز بهاران فعال است، گفت‌: سازمان فنی و حرفه‌ای اخیرا بازدیدی از مراکز بهاران داشته است تا در طول سه تا شش ماهی که معتادان بهبود یافته در این مرکز حضور دارند، نسبت به حرفه‌آموزی آنها وارد کار شود.
وی درخاتمه در مورد پاکسازی شهر تهران از آثار متکدی گری نیز گفت: این رویکرد نیاز به همکاری همه دستگاه های مسئول دارد ونهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستس نیز باید وارد این کار شوند تا تعداد متکدیان در کلانشهر تهران کاهش یابد.

گزارش و عکس: فرزین سوادکوهی