فرزین سوادکوهی-پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva):در شرایطی که پتروشیمی های خوراک گازی از تسهیلات ارزانی گاز بهره ر می برند و تولیدات خود را با حاشیه سود بالایی به فروش می رسانند شرکت پتروشیمی شازند با سبد متنوعی از تولیدات خود، بیش از ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات میانی  ونهایی شامل اتیلن،پروپیلن برش ۴کربنه،هیدرو کربن […]

فرزین سوادکوهی-پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva):در شرایطی که پتروشیمی های خوراک گازی از تسهیلات ارزانی گاز بهره ر می برند و تولیدات خود را با حاشیه سود بالایی به فروش می رسانند شرکت پتروشیمی شازند با سبد متنوعی از تولیدات خود، بیش از ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات میانی  ونهایی شامل اتیلن،پروپیلن برش ۴کربنه،هیدرو کربن های هیدروژنه  وانواع دیگری از محصولات شیمیایی و پلیمری در گرید های مختلف را در ۱۷ واحد فرآیندی ، باحاشیه سودی ۱۲٫۵ درصدی محقق می سازد اما با این تفصیلات بیشترین تعهدات حوزه مسئولیت های اجتماعی را نیزبه انجام می رساند.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) ابراهیم ولدخانی مدیر عامل شرکت پتروشیمی شازند پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری که به بهانه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری با شرکت پتروشیمی تبریز  برگزار شد با بیان این‌که امروز حاشیه سود این شرکت حداکثر۱۲٫۵ درصد است گفت: نفتایی که به ما تحویل می شود با قیمت ۹۵درصدی فوب خلیج فارس که برای این شرکت هزینه ای تا میزان ۱۱۰ درصد ایجاد می کند نیز نتوانسته مشکلی در امر تولید برای ما ایجاد کند و این واحد به عنوان مجتمعی نمونه به تولید حداکثری خود ادامه می دهد.

وی اضافه کرد:با تمام مشکلات موجود فروش این شرکت در سال گذشته بی سابقه بوده است وبا صرفه جویی هایی که انجام داده ایم توانسته ایم به شکل مطلوبی فروش خود را در بازار تثبیت کنیم.

ممنوعیت ها هم مانع کار صادرات نشدند

مدیر عامل پتروشیمی شازند با تاکید بر این که پتروشیمی های کشور در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته اند و اگر امکان صادرات بیشتر ازآنها گرفته نمی شد این درآمد به میزان قابل توجهی بالا می رفت ادامه داد:یکی از مزیت های صنایع پتروشیمی در شرایط تحریمی همین سودآوری و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای کشور است و شرکت پتروشیمی شازند نیز با تولیدات خود طیف وسیعی از صنایعی مانند صنعت دارو، غذا و دیگر صنایع پایین دستی را به تحرک وا می دارد.

ولدخانی اضافه کرد:جلوگیری از خام فروشی یکی از اصلی ترین تاثیراتی است که صنایع پتروشیمی برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورند و پتروشیمی شازند نیز به رغم آنکه از تسهیلات گاز ارزان استفاده نمی کند بهترین عملکرد را داشته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند تصریح کرد: ما گرید نساجی را به ترکیه صادر می کنیم، اما دیگر واحدها که که تولید الیاف و منسوجات دارند این محصولات را با ارزش افزوده چندین برابری مجددا وارد کشور می کنند.

وی ادامه داد: در زمان قبل از تحریم‌ها، ما در خصوص خوراک مورد بی مهری قرار می گرفتیم اما تحریم‌ها برای ما نعمت شد چرا که الان به جای آنکه ما مثل زمان قبل از تحریم‌ها دنبال خوراک باشیم، خود واحدهای پالایشگاهی دنبال ما هستند تا نفتا را از آنها بخریم.

موفقیت در تولید گرید سرنگ برای شرکت های دارویی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از خودکفایی کشور در تولید گرید سرنگ خبر داد و گفت: زمانی که مامورد تحریم قرار گرفتیم، آخرین شرکتی که به ما گرید سرنگ می فروخت شرکتی از کره جنوبی بود که با فشار امریکا، این شرکت نیز فروش این گرید مرتبط با بحث درمان و سلامت را متوقف کرد، وزارت بهداشت، اربعین بود که اعلام کرد در تأمین سرنگ دچار مشکیلم و ما با توان داخلی، موفق به تولید گرید سرنگ شدیم و امروز کشور بی نیاز از واردات گرید سرنگ است و به مقدار مورد نیاز کشور، تولید این گرید صورت گرفته و از طریق بورس، در اختیار تولیدکنندگان سرنگ در کشور قرار می گیرد.

وی با گلایه از ورود شرکت ملی پالایش و پخش به بازار شرکت‌های خصوصی گفت: روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن محصول A80 (بنزین پتروشیمی) به افغانستان صادر می‌کردیم، اما در حال حاضر با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی که روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، باید رقابت کنیم، ورود دولت به این بخش موجب افزایش عرضه بنزین در افغانستان و به دنبال آن کاهش قیمت شده و در نهایت موجب آسیب به شرکت‌های کوچک تولیدکننده محصولات پتروشیمی می‌شود، این در حالی است که این شرکت امکانات ترانزیت دریایی را در اختیار دارد و شرکت‌های خصوصی از این امکان بهره‌مند نیستند و بازار محدودی را در اختیار دارند.

ولدخانی رقابت شرکت‌های پتروشیمی با شرکت‌های بزرگ دنیا در بازار صادراتی را بسیار دشوار توصیف کرد و اظهار داشت: شرکت‌های رقیبی مانند شرکت‌های آمریکایی یا آرامکو عربستان در ترکیه به رقابت با ما می‌پردازند؛ در این بازار آمریکایی‌ها محصول خود را ۸۰ تا ۱۰۰ دلار زیر قیمت عرضه می‌کنند یا به عنوان نمونه آرامکو محصولات خود را به مدت شش ماه در این کشور دپو می‌کند تا بازار ترکیه را از دست ایران خارج کند؛ بنابراین رقابت ایران در بازارهای بین‌المللی با شرکت‌های خارجی به اندازه کافی سخت است و حضور شرکت‌های داخلی بزرگ در این بازارها آسیب جدی به شرکت‌های خرد، می‌زند.

سربلندی در انجام مسئولیت های اجتماعی

وی همچنین در پاسخ به این پرسش  خبرنگار ما که آخرین وضعیت پتروشیمی شازند در حوزه مسئولیت های اجتماعی به چه مواردی انجامیده است گفت: خوشبختانه یکی از اصلی ترین حوزه هایی که این شرکت به آن پرداخته است بخش مسئولیت های اجتماعی است  وهم اینک اثبات شده است که مشکلاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی آبهای زیر زمینی حاصل عملکرد این شرکت نبوده است.

وی ادامه داد:ما اعلام کرده ایم که در خصوص جمع آوری پساب های صنعتی شهرهای شازند و مهاجران و اراک حاضریم وارد کار تصفیه شویم  اما متاسفانه هیچ پاسخی از مسئولین دست اندرکار دریافت نکرده ایم.

این مقام مسئول همچنین  خبر داد که در سطح شرکت اقدامات فراوانی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی به انجام رسیده است که بازگشت به زندگی دویست نفر از همکارانی که دچار مشکل اعتیاد بوده اند یکی از این نمونه هاست.

ولدخانی تصریح کرد: ما به این موضوع به عنوان یک بیماری نگاه می کنیم و بر همین اساس حقوق و مزایای هیچکدام از این همکاران را قطع و یا آنها را اخراج نکرده ایم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اضافه کرد: در خصوص  پروژه جمع آوری و بازیافت بخارات مواد هیدرو کربوری در هنگام بارگیری که به طرح “کهاب” معروف است نیز اقدامات بسیار موثری به عمل آورده ایم و همچنین پروژه بررسی استفاده از روش اسموز معکوس جهت  ارتقا دادن کیفیت آب خام  و حذف مواد شیمیایی مصرفی در واحد DMوپروژه جامع مدیریت مجموعه پسماندهای تولیدی مجتمع گام های بزرگی برداشته ایم.

سرمایه گذاری مشترک برای توسعه زنجیره ارزش

گفتنی است در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری پتروشیمی شازند و تبریز نیز ولد خانی اظهار کرد:

این توافقنامه منجر به سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش برش C6 و تنوع بخشی تولید محصولات در پتروشیمی‌های شازند و تبریز شامل احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره نفتاری سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتیل بنزن و منومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد و همچنین از خام فروشی جلوگیری خواهد کرد. اجرای عملیاتی این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان ۵۰ میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.

ما یک محصول به نام PGH داریم که برشی از آن را پتروشیمی تبریز از ما دریافت کرده و تبدیل به محصول نهایی و باارزش می‌کند. یعنی یک محصول ۵۰۰ دلاری به ارزش ۱۲۰۰ دلار می‌رسد.

وی ا فزود: ما تلاش کردیم تکنولوژی تولید محصول نهایی حاصل از PGH را از خارج از کشور وارد کنیم اما در اختیار ما قرار ندادند. اکنون با سرمایه‌گذاری مشترک بین پتروشیمی شازند و تبریز این تکنولوژی را داریم و محصول را به یک محصول نهایی باارزش افزوده تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد:پیش از این کشور امارات PGHرا از مجتمع ما دریافت وآن رابه بنزین یورو ۴ تبدیل می کرد و به ایران و عراق می فروخت اما در حال حاضر این تکنولوژی در خدمت متخصصان داخلی قرار دارد .