به گفته منابع دیپلماتیک، شورای امنیت با ایجاد تغییرات اندک، به اتفاق آرا ماموریت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در مرزهای جنوبی لبنان را یک سال دیگر تمدید کرد. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری فارس، به گفته یک منبع آگاه، شورای امنیت سازمان ملل بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده و با […]

به گفته منابع دیپلماتیک، شورای امنیت با ایجاد تغییرات اندک، به اتفاق آرا ماموریت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در مرزهای جنوبی لبنان را یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری فارس، به گفته یک منبع آگاه، شورای امنیت سازمان ملل بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده و با ایجاد تغییرات اندک، به اتفاق آرا قطعنامه تمدید ماموریت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل که در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی مستقر هستند را تمدید کرد. به گفته وی، خبر تمدید این ماموریت ساعت ۲۲:۳۰ به وقت گرینویچ به طور رسمی از سوی سازمان ملل اعلام خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری «الجزیره»، سقف تعداد نیروها در این ماموریت که ۴۲ سال از عمر آن می‌گذرد از ۱۵ هزار نیرو به ۱۳ هزار نفر بعد از فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی، کاهش یافته است.

واشنگتن و تل‌آویو این نیروها را در مهار فعالیت‌های حزب‌الله لبنان ناکارآمد خوانده‌اند. بنابر گزارش‌ها، با وجود فشارها، کاهش تعداد این نیروها با توجه به این که در حال حاضر تعداد آن‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر است، در عمل تاثیر چندانی ایجاد نخواهند کرد.

در قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن از سوی فرانسه تهیه شده، از دولت لبنان خواسته شده دسترسی سریع و کامل نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) را به مکان‌هایی که می‌خواهد درباره آن‌ها تحقیق کند از جمله تونل‌ها از لبنان به فلسطین اشغالی فراهم کند. در این پیش‌نویس همچنین با لحنی تند، آنچه تلاش‌ها برای محدود کردن حرکت نیروهای سازمان ملل در منطقه عملیاتی خوانده شده، محکوم اما در عین حال ادعا شده که به حاکمیت لبنان احترام گذاشته می‌شود.

منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که آمریکا خواهان اعمال اصلاحاتی در وظایف محوله به نیروهای یونیفل است که این تغییرات شامل کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد این نیروها و تجدیدنظر در وظایف محوله است به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی داده شود.

آمریکا با درخواست اجازه برای ورود به ملک‌های خصوصی در جنوب لبنان قصد دارد از چگونگی فعالیت حزب‌الله در این منطقه آگاه شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس