فرزین سوادکوهی-یکی از علت هایی که باعث و بانی اتفاقات تلخ اخیر در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی  شد ، کوشش طولانی مدت در خصوص ثابت نگه داشتن نرخ ارز بود، اما ما باید به یاد داشته باشیم که می شود نرخ ارز را ثابت نگه داشت به شرطی که نقدینگی هم ثابت باشد ، […]

فرزین سوادکوهی-یکی از علت هایی که باعث و بانی اتفاقات تلخ اخیر در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی  شد ، کوشش طولانی مدت در خصوص ثابت نگه داشتن نرخ ارز بود، اما ما باید به یاد داشته باشیم که می شود نرخ ارز را ثابت نگه داشت به شرطی که نقدینگی هم ثابت باشد ، ولی وقتی نقدینگی افزایش می یابد  وتورم هم بالا می رود دیگرنمی توان توقع داشت در نرخ ارز ثباتی بوجود بیاید.

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین(شستا) درحاشیه نخستین همایش تعاون، اقتصاد مقاومتی وصنایع پتروشیمی درگفتگوی اختصاصی با “دیپلماسی”در پاسخ به این پرسش که چه ساز وکارهایی در تنظیم بازارهای مرتبط با صنایع پایین دستی پتروشیمی می تواند ثبات را به این بازار بازگرداند گفت:علت آنچه این روزها در بازار مواد پتروشیمی دیده ایم فقط نقدینگی افزایش یافته و به دنبال آن بالارفتن نرخ ارز است.

وی افزود: متراکم شدن بازار در پی خود چنین واکنش هایی ایجاد می کند  و بر این مبنا به اعتقاد من سیاست گزاران ارزی برای حفظ قدرت خرید مردم باید جلوی افزایش نقدینگی در جامعه را بگیرند، در غیر این صورت بالارفتن نقدینگی در کشور،ایجاد افزایش قیمت در بازار ارز را هم در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همین حالا هم که به تازگی رییس کل بانک مرکزی عوض شده است، جریان افزایش نقدینگی همچنان ادامه دارد ومتوقف نشده است و همانطور که می دانید بانک ها کماکان دارند به سپرده های مردم حدود ۲۰درصد سود می دهند در حالیکه فقط ۷درصد سود تولید می شود واین یعنی عدم وجود سود واقعی و بر این اساس بفرض به کسی که یک حواله صد تومانی داده اند در سر موعد سال حواله قبلی را از او می گیرند و حواله جدید ۱۲۰ تومانی به او می دهند ، در حالیکه عملا سودی خلق نشده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین(شستا) اجتماعی تاکید کرد:چنین رویکردی از سوی بانک هاست که افزایش نقدینگی سپس افزایش قیمت ارز را رقم زده است.

بنا به این گزارش وی درخصوص احداث پارک های پتروشیمی نیز اظهار کرد:باید در نظر داشت که در مناطقی مانند سواحل مکران این استعدادوجود دارد که پارک های پتروشیمی و یا شیمی شهرها بنا شوند و از این منظر برای کشور ارزش آفرینی اقتصادی خلق کرد.

ترکان ادامه داد: باید در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ و سواحل مکران، پتروشیمی شهر یا پارک‌های پتروشیمی را احداث کرد تا این مجموعه‌ها ضمن آنکه بتوانند از مواد اولیه و محیط مناسب بهره‌مند شوند،قادر شوند در اقتصاد کشور ارزش افزوده ایحاد کنند.

رئیس هیات مدیره شستا همچنین درخصوص ایجاد واحدهای پتروشیمی پروپان محوربا اشاره ای به تاریخچه صنعت پتروشیمی در ایران، گفت: برنامه‌های توسعه باید متناسب با شناخت‌های جدید در نظر گرفته می‌شد. بنابراین لایحه‌های مختلف گازی شناسایی شد و مشخص شد که شش درصد گاز پارس جنوبی اتان است و ۵درصد آن به بوتان اختصاص دارد. لذا نباید اتان را برای سوزاندن در فاز ۴ و ۵ استفاده می‌کردیم. بنابراین اتان را از گاز طبیعی جدا کردیم که تبدیل به مایع شد و به‌تبع آن دوره جدیدی در صنعت پتروشیمی آغاز شد. چون پلی‌اتیلن‌ها شکل گرفتند.

وی افزود: پایه متان که در پتروشیمی‌ها، اوره آمونیاک و متان است که با تأسیس فاز ۴و۵ تمرکز بر روی پلی‌اتیلن آغاز شود ولی همچنان بوتان به‌عنوان محصول سوختی صادرمی شود.

ترکان درعین حال اضافه کرد:درحال حاضر درکشور ما شش ونیم میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی وجود دارد که این میزان محصول حاصل توسعه این صنایع است که در بعداز انقلاب  بوجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون گازهای همراه نفت کاهش‌یافته است گفت: این گازها صرفاً ۵ درصد میادین مستقل گازی را تشکیل می‌دهند. لذا پایه پتروشیمی ما بر مبنای اتان است و انشاالله در آینده پروتان جایگزین آن می‌شود.

ترکان افزود: در حال حاضر ۸۵۰هزار تن پروتان تولید می‌شود و پتروشیمی جم ۲۵۰ هزار تن پروپیلین تولید می‌کند.

وی ادامه داد: در صنایع پایین‌دستی که پایه آن‌ها پروپیلین بوده مشکلاتی وجود دارد.زیرا این ماده از شکستن نفتا به دست می‌آید. ولی باید پروپیلین بر مبنای گاز تولید شود.

رییس هیات مدیره شستا در خاتمه با تاکید بر اینکه عدد ۶٫۵ میلیون تنی تولید متانول باید به سقف ۱۰ میلیون تن برسد گفت:طرح هایی در دست هست که این هدف گذاری به انجام برسد اما چنین کاری به سرمایه گذاری های بزرگی نیاز دارد که طی ده سال آینده باید اتفاق بیافتد.