فرزین سوادکوهی-اگر بتوانیم تکنولوژی های روز را در صنعت نفت کشور به کار ببندیم می توانیم تولید نفت ایران را ۶ تا۸میلیون بشکه در روز افزایش دهیم واین پتانسیل در صنعت نفت ایران وجود دارد که البته تنها با بکارگیری از تکنولوژی های جدید حهانی می توان به این هدف رسید و بر همین اساس […]

فرزین سوادکوهی-اگر بتوانیم تکنولوژی های روز را در صنعت نفت کشور به کار ببندیم می توانیم تولید نفت ایران را ۶ تا۸میلیون بشکه در روز افزایش دهیم واین پتانسیل در صنعت نفت ایران وجود دارد که البته تنها با بکارگیری از تکنولوژی های جدید حهانی می توان به این هدف رسید و بر همین اساس است که می گوییم می توانیم تولید نفت ایران را تا میزان ۶تا۸ میلیون بشکه در روز بالا ببریم.

علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگوی اختصاصی با “ماهنامه وپایگاه خبری دیپلماسی”” در خصوص طرح های توسعه ای برخی میادین نفتی که از ظرفیتشان کمتر تولید می کنند گفت:در صنعت نفت ایران میادین زیادی هست که چنانچه توسعه را برمبنای فن آوری های روز دنیا در آنها به کار ببندیم می توانیم به میزان قابل توجهی به تولید نفت کشور بیافزاییم و این در حالی است که موضوع افزایش برداشت از این میادین از اصلی ترین رویکردهای وزارت نفت وشرکت ملی نفت ایران است وما معتقدیم با چنین رویکردی ایران می تواند تولید روزانه نفت خود را تا ۸ میلیون بشکه افزایش دهد.

معاون وزیر نفت در مورد توان تولید نفت در کشور به خبرنگار ما گفت: در بخش های زیادی از مناطق نفت خیز جنوب و همچنین میادین غرب کارون میدان های نفتی زیادی داریم که با توسعه پیدا کردن می توانند ظرفیت تولید خود را بالا ببرند.

کاردر در پاسخ به این پرسش که همیشه ازمیادین آب تیمور ومنصوری به دلیل عقب افتادگی از توسعه به عنوان نمادی از ضعف و توسعه نیافتگی صنعت نفت ایران یاد می شود و از نظر صاحبنظران و کارشناسان بهانه هایی چون عدم توجیه اقتصادی پیش کشیده می شود، گفت:اکنون دیگر اینطور نیست وبرای میدان های آب تیمور و منصوری با دو شرکت مذاکراتی به عمل آمده و قرار ومدارها نهایی شده تا این ضعف نیز جبران شود.

وی ادامه داد:بر اساس این مذاکرات دو میدان یاد شده که پیش از این تنها ۵۰ هزار بشکه تولید داشتند با افزایش برداشت ۲۵۰ هزار بشکه ای و ۱۰۰ هزار بشکه ای مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سال گذشته با اشاره به آخرین وضعیت قراردادهای شرکت ملی نفت، گفته بود: قرارداد میدان نفتی منصوری تا نیمه اول اسفند نهایی می شود که دو شرکت برای طرح توسعه این میدان انتخاب شده اند و از بین آنها یک شرکت در نهایت قرارداد منعقد می کند که با یک شرکت داخلی کنسرسیوم تشکیل می دهد.

قابل اشاره است که میدان نفتی منصوری ، در فاصله ۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز و در حدود ۶۰ کیلومتری شمال خلیج فارس واقع شده است واز شمال غربی در همسایگی میدان نفتی اهواز، از غرب با میدان آب تیمور و از شمال شرقی در مجاورت میدان نفتی شادگان قرار دارد. ظرفیت تولید نفت خام میدان منصوری بطور متوسط معادل ۱۰۰ هزار بشکه در روز می‌باشد.

همچنین گفتنی است،میدان نفتی منصوری در سال ۱۳۴۲ کشف و تولید این میدان از سال ۱۳۵۳ آغاز شد. حجم ذخیره درجای نفت خام میدان منصوری معادل ۳٫۳ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.طول این میدان در حدود ۳۹ کیلومتر و عرض آن ۵ کیلومتر می‌باشد. میدان نفتی منصوری از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، که عملیات تولید از آن توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون انجام می‌گیرد.

شایان ذکر است که میدان نفتی آبتیمور از میادینی است، که در استان خوزستان، در فاصله ۲۵ کیلومتری از غرب اهواز، میان میدان نفتی منصوری و میدان نفتی اهواز قرار دارد.

ساختار میدان آب تیمور در سال ۱۳۴۰ با عملیات لرزه‌نگاری کشف شد و پس از حفر چاه شماره۱ آب‌تیمور در سال ۱۳۴۶ و اثبات وجود نفت در مخزن بنگستان این میدان، تولید از آن در سال ۱۳۷۰ آغاز شد. طول این میدان ۲۳ کیلومتر و عرض آن ۶ کیلومتر است. بر مبنای محاسبات اولیه، حداقل نفت درجای میدان نفتی آب تیمور ۱۵٫۲ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.تولید فعلی مخزن بنگستان میدان آب تیمور ۶۰ هزار بشکه در روز است، که از طریق ۵۰ حلقه چاه نفت از مخازن ایلام (۲۹ حلقه چاه) و سروک (۲۱ حلقه چاه) این میدان تولید نفت صورت می‌گیرد. میدان نفتی آبتیمور از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، که عملیات تولید از آن توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون انجام می‌گیرد.

صاحبنظران همواره در مورد این دو میدان معتقدند ضعف های ناشی از مدیریت باعث شده تولید این میادین در میزان بسیار پایین باقی بماند.

کارشناسان پیش از این گفته اند آب‌تیمور نماد توسعه‌نیافتگی صنعت نفت ایران است. هم‌اکنون روزانه ۵۰هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود، در حالی که شرکت مرسک پیشنهاد افزایش تولید را به ۴۵۰هزار بشکه در روز (۹ برابر) ارائه داده است. این شرکت تنها به وسیله Debottlenecking، یعنی رفع موانع تولید، افزایش ۱۰۰ درصدی تولید را در برنامه دارد.

با این حال شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده که پیشنهادهای مرسک دیگر شرکت های خارجی توجیه قابل قبولی برای ایران ندارد.

گفته می شود بسیاری با این پرسش ها که تولید نفت ایران چقدر افزایش خواهد یافت و آیا بهتر نیست به جای مدیریت و تصدی‌گری کلیه امور توسط شرکت ملی نفت ایران، فضایی رقابتی به وجود آید تا منافع ملی حداکثر شود، نهاد متولی صنعت نفت ایران را مورد خطاب قرار می دهند به طور معمول، پاسخ درخوری دریافت نمی کنند.

اما باید به یاد داشت اگر جذب سرمایه های خارجی در صنعت نفت ایران همچنان درگیر ودار چالش های سیاسی کشور باقی بماند بی تردید توسعه این صنعت هم به تاخیر خواهد افتاد که بی شک منافع ملی ما را خدشه دار خواهد ساخت.