سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ضمن تشریح اقدامات آتی مراحل اجرایی توسعه این طرح، به انتقادات مطرح‌شده درباره توسعه نیافتن آن در سال‌های گذشته پاسخ داد. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva)وبه نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس،رسول فلاح‌نژاد درباره پیشینه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و عدم […]

سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ضمن تشریح اقدامات آتی مراحل اجرایی توسعه این طرح، به انتقادات مطرح‌شده درباره توسعه نیافتن آن در سال‌های گذشته پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva)وبه نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس،رسول فلاح‌نژاد درباره پیشینه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و عدم توسعه این فاز مرزی در سال‌های گذشته گفت: در فاصله سال‌های ۸۸ تا۹۱ با وجود منابع سرشار مالي ناشي از فروش مناسب نفت و قيمت بسيار بالاي آن، هیچ اقدام جدي درخصوص توسعه بلوك فاز ۱۱ صورت نپذيرفته و صرفاً به يك قرارداد راكد با شرکت چیني اكتفا شده بود كه عملاً آن قرارداد هم اجرايي نشد و در سال ۹۱ خاتمه يافت، به‌عبارت ‌دیگر توسعه فاز ۱۱ كه می‌توانست در فاصله سال‌های ۸۸-۹۱ بجاي يكي از طرح‌های دور از مرز ميدان پارس‌جنوبي در دستور كار و اولويت اجرايي قرار گيرد، به دلايلي كه مديران وقت بايد توضيح دهند، انجام نگرفت و تدبير مناسبي جهت توسعه آن نيز اتخاذ نشد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۲ با توجه به افزایش سالانه و مستمر مصرف گاز طبيعي و گستردگی شبکه توزیع گازرسانی در سطح کشور می‌بایست هرچه سریع‌تر کمبود گاز مورد نیاز از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شد، گفت: این در شرایطی بود که در آن سال، ۸ مگاپروژه نیمه‌کاره با پیشرفت‌های متفاوت بعضاً ۵۰ درصد و بالاتر در دست اجرا بود که هرکدام برای تکمیل نیاز به میلیاردها دلار منابع مالی داشت و علاوه بر اعمال تحریم‌های ظالمانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی در کشور، ظرفیت‌های مهندسی و اجرایی و پیمانکاری کشور بخصوص شناورها و دکل‌های حفاری کاملاً تکمیل و پاسخگوي نياز طرح‌ها نبود، به همین دلیل از سرعت پروژه‌ها کاسته شده بود.

به گفته فلاح‌نژاد توسعه پروژه‌های ناتمام در این میدان مانند فاز ۱۲ (معادل سه فاز)، فازهای ۱۵و ۱۶ (معادل دو فاز)، فازهای ۱۷و ۱۸ (معادل دو فاز) که بلوک‌های مخزنی مربوطه تماماً در منطقه مرزی میدان پارس‌جنوبی واقع‌شده بودند با پیشرفتی معادل ۸۰ درصد و بیشتر، طبعاً در اولویت اصلی و فازهای ۱۹ و ۲۰-۲۱ که پیشرفت کمتری داشته و آن‌ها نیز در مجاورت مرز بودند در اولویت دوم قرار گرفته و اولویت سوم به سه طرح فازهای ۱۳، ۱۴و ۲۴-۲۲ که دور از مرز مشترک بودند اختصاص داده شد.

تأمین مالي طرح توسط پیمانکار در سال ۹۲ میسر نبود

وی با بیان اینکه در نیمه مرداد ۱۳۹۲ و در آخرين روزهاي دولت دهم و در فاصله تنفيذ و استقرار دولت جديد، قراردادي در قالب بيع‌متقابل با شركت پتروپارس منعقد شد، افزود: البته درخصوص تأمین منابع مالي لازم این قرارداد از سوي پيمانكار چه در خارج و چه از داخل تدبيري انديشيده نشده بود و شركت پتروپارس نيز قادر به ايفاي تعهدات قراردادي جهت تأمین مالي طرح نبود و با توجه به هشت پروژه دیگر نيمه‌كاره در پارس جنوبی عملاً امكان تأمین مالي از سوي وزارت نفت هم میسر نبود.

سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تأکید کرد: از سوی ديگر صرف ساخت و نصب يك جكت برای انجام عملیات اجرایی توسعه فاز ۱۱ (كه البته در قالب قرارداد فاز ۱۲ساخته‌شده بود) و تنها مقدمه كوچكي از فعالیت‌های عظيم دريايي طرح است، بدون برنامه‌ريزي و اختصاص ساير منابع و امكانات جهت حفاري چاه‌ها، ساخت سكوها، احداث خطوط لوله و پالايشگاه خشكي توجيهي نداشته و صرفاً يك پروژه جديد به هشت پروژه نیمه‌کاره قبلي (البته با زمان و هزينه موردنیاز بيشتر جهت حصول به توليد) اضافه می‌کرد كه طبعاً در شرايط سخت تحریمی و مشكلات مالي كشور در سال‌های ۹۳-۹۲ توجيه منطقي و اقتصادی نداشت.

رسول فلاح‌نژاد تدبیر و اولویت‌بندی توسعه فازهای پارس جنوبی در سال ۹۲ را موجب تمرکز منابع، امکانات و توجه ویژه به این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات حاکم بر شرایط اقتصادی کشور، نتیجه این اولویت‌بندی بلافاصله در سال‌های ۹۲ و ۹۳ منجر به تکمیل فازهای ۱۲و ۱۵-۱۶ شد و متعاقباً فازهای ۱۷و ۱۸، ۱۹و ۲۱-۲۰ نیز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در مدار تولید قرار گرفتند و پس از آن طرح فازهای ۱۳و ۲۲-۲۴ و بخش دریایی فاز ۱۴ نیز تکمیل و از سال ۹۷ به بهره‌برداری رسیدند، بدین ترتیب هشت مگاطرح گازی نیمه‌کاره پارس جنوبی تکمیل شد و علیرغم تمام محدودیت‌ها و مزاحمت‌های استکبار جهانی، در برابر دیدگان متحیر جهانیان توانست از رقیب كاملاً مجهز قطری پیشی گرفته و گازرسانی به اقصی نقاط کشور را از جمله شبکه خانگی، صنایع، نیروگاه‌ها و واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی که با مشکل تأمین سوخت و خوراک مواجه بودند، میسر کند.

وی همچنین به تأمین خوراک مستمر پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی از مخزن پارس جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین خوراک مستمر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز موجب رفع مشکل کمبود بنزین و عقیم‌سازی تمامی توطئه‌های بدخواهان کشور عزیزمان در بحث تأمین بنزين شد که این موضوع جای افتخار فراوان و تقدیر از همکاران و دست‌اندرکاران زحمتکش توسعه این طرح‌ها را دارد.

در هیچ مرحله‌ای پتروپارس از توسعه فاز ۱۱ کنار گذاشته نشد

مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت احداث تأسیسات فشارافزایی برای سکوهای گازی پارس جنوبی تأکید کرد و گفت: حسب بررسی دقیق وضعیت مخزن پارس جنوبی در فاصله سال‌های ۹۴-۹۳ و پیش‌بینی افت فشار و توليد آن در سال‌های آتي و لزوم احداث تأسیسات فشارافزايي كه البته علاوه بر نبود فناوري و دانش و تجربه لازم، منابع مالي نيز جهت انجام آن وجود نداشت، تصمیم بر آن شد كه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با استفاده از منابع خارجي به همراه انتقال فناوري در قالب قراردادهاي جديد صورت پذيرد، ضمن اينكه مجدداً شركت ايراني پتروپارس به‌عنوان شريك پروژه حضور داشته و لذا در هیچ مرحله‌ای شرکت پتروپارس از توسعه فاز ۱۱ کنار گذاشته نشده كه البته روند و شرايط پیش‌آمده بعدي در فضاي بین‌المللی قابل پیش‌بینی و انتظار نبود.

ادعای یک‌ سومی تولید فاز ۱۲ کذب محض است

فلاح‌نژاد درخصوص نصب عرشه دریایی موقعیت مرزی ۱۱B نیز گفت: مقرر است برای بهره‌برداری و برداشت گاز از موقعيت مرزي ۱۱B از سكوي ۱۲C طرح فاز ۱۲ واقع در منتهی‌الیه جنوب شرقی حاشیه میدان استفاده شود، چرا که پس از قريب ۶ سال برداشت گاز از اين موقعیت و انجام تخليه طبيعي مخزن در اين ناحيه، كاهش خواص مخزني و ميزان گاز قابل‌تولید در آن بارزتر است.

سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: قرار نیست جکت سرچاهی فاز ۱۱ بدون برنامه در دریا رها شده و در معرض مخاطره بيروني قرار گيرد، چراکه بلافاصله پس از نصب، عملیات حفاری چاه‌های این موقعیت با استقرار دكل در خرداد ماه سال جاری آغاز شده و بعد از حفاری چاه‌های مورد نياز، سکوی يك ميليارد فوت مكعبي۱۲C به محل بلوک۱۱B و برروی جکت مزبور انتقال داده خواهد شد تا بلافاصله تولید اولیه ميدان شروع و به‌سرعت به ظرفیت كامل برسد.

وی همچنین اخبار منتشرشده درباره تولید یک‌سومی فاز ۱۲ مورد اشاره را حیرت‌انگیز، خلاف واقع و کذب محض عنوان کرد و افزود: برنامه قراردادي سه سكوي A,B,C فاز ۱۲ توليد جمعاً ۲٫۶ ميليارد فوت مكعب در روز بوده كه با تحقق بیش از ۹۲ درصد از اهداف این طرح، برداشت روزانه ۲٫۴ ميليارد فوت مكعب در سه سكوي فوق محقق شده است.

ارزش ۴ میلیارد دلاری تولیدات سکوی ۱۲C

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس تأکید کرد: در حال حاضر بيش از ۶ سال است که سكوهاي این طرح بدون مشكل در مدار توليد قرار دارند و در اين مدت نيز صرفاً از موقعيت ۱۲C قريب ۱۸ ميليارد مترمکعب گاز غني و ۳۰ ميليون بشكه ميعانات گازي برداشت شده و كماكان نيز در حال توليد است.

رسول فلاح‌نژاد ارزش تجمعي تولیدات حاصل از این سکو را قريب ۴ ميليارد دلار برآورد کرد كه بيش از ۵ برابر سرمایه‌گذاری اوليه اين سكو بوده و قرار است از تأسیسات دریایی آن در موقعيت ديگري براي سال‌های متمادي نيز استفاده شود.

وی تأکید کرد: کسری تولید اشاره شده در فاز ۱۲ پارس جنوبی، فقط در بخش دريايي طرح (آن‌هم به دليل شرايط ذاتي بلوك اختصاص‌یافته) حادث‌شده و پالايشگاه خشكي فاز ۱۲ با تأمین كسري گاز خوراك پالايشگاه از ساير منابع و با بيشترين پايداري و كمترين نوسان، در عمده اوقات سال با ظرفيت ۱۰۰ درصد طراحي (فراورش ۸۴ ميليون مترمکعب در روز گازترش) در سرويس بوده و در بسياري از اوقات برحسب ضرورت تا ۹۱ ميليون مترمکعب در روز (بيش از ۱۰۷% طراحي) فراورش گاز در آن انجام می‌شود، همچنین در حال حاضر عمده گاز تولیدی سکوهای فاز ۱۴ به دلیل عدم تکمیل پالايشگاه این طرح، به پالايشگاه فاز ۱۲منتقل و فراورش شده که به معناي استفاده حداكثري و بهينه از تأسیسات است.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس در پایان از ادامه توسعه فاز ۱۱با همکاری شرکت پتروپارس به عنوان یک تصمیم راهبردی یاد کرد که با توجه تمامی پتانسیل، امکانات موجود و لحاظ کردن شرایط تحریم با صرف کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران اتخاذ شده است.